måndag 20 april 2015

Jag fram till nu

För att ni ska förstå lite mer vem jag är än vad som står i profilen börjar jag mitt första inlägg med att försöka beskriva mig själv, mitt liv och min vardag.

Mitt namn är Annica. 2013 köpte jag och min sambo (sedan 2007) en gård i Hällingsjö. Både hus, ekonomibyggnader och marken behövde rustas upp och plats för våra hästar behövde göras.

Många tyckte nog att vi tagit vatten över huvudet men det var precis vad vi sökte - det är lite sådana vi är. Vi vill skapa vårt egna även om det tar år (svett, blod och tårar och allt det där!!) att göra detta. Hjälp får vi av föräldrar, vänner och syskon som kämpar att få ordning på år av förvuxna marker och förfallna hus samtidigt som de passar på att njuta av den fridfulla oasen mellan 2 sjöar och underbar natur.

Sen har vi vår fantastiska dotter. Hon förgyller dagen med sina roliga upptåg och energin som aldrig verkar ta slut. En, snart treårig, tjej som antingen strålar som solen och kan få alla i ett rum att bli lika glada som hon eller vara så ilsken att fåglarna flyr från träden. Hon är social och lämnar inte gärna någon utanför, har äkta guldlockar och kan bli förbannad när det är något hon inte klarar av.

Min graviditet med henne var perfekt. Min förlossning var då perfekt. Ja, i mina ögon var allt perfekt.
Jag mådde inte allt för illa, jag hade smärtsamma foglossningar men de gick över, min mage var vacker och min vikt rusade inte iväg. Hon stannade i magen 11 dagar längre än beräknat så hon blev ett augustibarn, precis som jag ville ha.
Förlossningen började med extremt smärtsamma förvärkar. 1.5 dygn hade jag förvärkar. Satt mestadels i duschen i vår dåvarande lgh. Sedan var det dags att åka in. En onsdag förmiddag. Och vi fick åka till Mölndal precis som jag ville. 6 cm var jag öppen så det var bara att invänta krystvärkar. Barnmorskorna jag fick passade mig perfekt. De stöttade mig i mitt beslut att inte använda smärtstillande. Förutom kvaddlar, det ville jag ha, och det fick jag i ryggen. Kvaddlarna var bland det mest smärtsamma jag varit med om men det vat absolut värt det! Sedan, 4 timmar senare, när hon kom var även hon perfekt. 3072 g och 49 lång.
Dagen efter tog vi en promenad runt sjukhusområdet med vår perfekta lilla avkomma. Så bra mådde jag och så perfekt var faktiskt graviditet, förlossning och vår dotter.
Denna blogg handlar om nästa graviditet där bebben i magen beräknas komma 20150621. Om det som kan gå fel. Och alla frågetecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar